شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه؛ بخش هشتم: ماه توبه و تشکر
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۴۵۹۰۰
پایگاه خبری جماران: در ادامه بخش هشتم مجموعه یادداشت های شرح دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه(ع) را می خوانید:
وَ وَفِّقْنَا فِیهِ لِلتَّوْبَةِ، وَ اعْصِمْنَا فِیهِ مِنَ الْحَوْبَةِ، وَ احْفَظْنَا فِیهِ مِنْ مُبَاشَرَةِ مَعْصِیَتِک
توبه به معنای رجوع و بازگشت است. توبه هم از سوی حق وجود دارد و آن توجه حق به بنده از رحمت و گذشت و عفو از وی میباشد و هم از سوی بنده.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام خمینی سلامالله علیه در مراد از توبه مینویسد: «رجوع از طبیعت به سوى روحانیت نفس، بعد از آنکه به واسطه معاصى و کدورت نافرمانى نور فطرت و روحانیت محجوب به ظلمت طبیعت شده.»(شرح چهل حدیث / 272)
این توبه، توبه عموم انسانهاست که گناهها و ترک واجبات و ... نفس آنها را تاریک کرده است و برای خواص و اهل معرفت، مراتب دیگری از توبه است که در همه آنها معنای برگشت وجود دارد.
حوبة، به معنای خطا و گناه است، و انسان توفیق پیدا کند که از آنها عصمت پیدا کند، و آلوده نگردد، و به دام نافرمانی حق (مباشرت معصیت) نیفتد، خود لطفی است که باید از سوی حق حاصل شود، در مبارزه با نفس خطاکار و نافرمانی شیطان و وسوسههای مختلف، نگهداری و حفظ حق است که میتواند انسان را محفوظ بدارد و تکیه بر خود، خود آغاز هر معصیتی است.
و همچنین، چون آلوده نشدن از گناه مهمتر است از توبه پس از آن، و برای تحصیل هر کمالی به واسطه اطاعت و عبادت حق، گناه مانع است، و با وجود گناه و آلودگی کمالی به دست نمیآید، امام علیه السلام حفظ از آن را خواستار است، و پیغمبر صلی الله علیه و آله در خطبه شعبانیه، در پاسخ مولا امیرالمؤمنین علیه السلام، در پرسش از برترین اعمال در ماه رمضان، دوری از حرامها را برشمردند.
وَ أَوْزِعْنَا فِیهِ شُکْرَ نِعْمَتِکَ
ستایش و عبادت و شکرگزاری در برابر حق، هر چند وظیفه همه افراد است، ولی انسان، نمیتواند از عهده آن برآید. پیغمبر(ص) میفرماید: «ما حق عبادت تو را به جای نیاوردیم.» (مرآة العقول، ج 8، ص 146).
شکر نیز که خود یکی از عبادات است، چنین است، حتی شکر زبانی، زیرا لفظی که هم باید گفته شود و هم توفیق گفتن آن نیازمند یاری حق است، به همین دلیل امام سجاد علیه السلام میخواهد این شکر را به او الهام کند و توفیق دهد: «اوزعنا».
نعمتهای الهی بی اندازه است. چه زبانی میتواند ادعای شکرگزاری نعمتهای الهی را داشته باشد، چه کسی میتواند آنها را به شمارش درآورد، با لطف و عنایت خود حق انسان می تواند، شکرگزار بشود و بهرهای از شاکر بودن ببرد.
در قسمتهای قبلی دعا، از عافیت و سلامت سخن به میان آمده است، آن هم عافیت در دین و دنیا، و جسم و جان انسان، در اینجا امام میخواهد سپرها و پوششهای [جُنَن، جمع جنة، به معنای سپر و پوشش] عافیت را بر وی بپوشاند.
و آخرین دعا و مهمترین نعمت، بندگی و اطاعت حق است. «إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ؛ آن گاه که پرودرگارش به او گفت، تسلیم شو، گفت: من تسلیم پرودرگار جهانیانم»(بقره / 131)
اطاعت از حق، ارزش والایی دارد، و برترین نعمت است، لذا امام(ع)، از خداوند میخواهد نعمت را بر او به اعطای آن تمام کند، منّت، نعمت بزرگ و عظیم است، قرآن از ارسال پیغمبر(ص)، و هدایت به سوی ایمان با تعبیر «منّت» یاد میکند. (ر.ک: آل عمران / 164؛ حجرات / 17)
و این دعای خویش را نه از «جایگاه خود»، بلکه از «منّان» بودن حق میخواهد. [منّان] یعنی بسیار نعمت دهنده]. از خداوندی که به دادن نعمتهای بزرگ ستوده شده[حمید] است، میخواهد که وی را به نعمت کمال اطاعت از حق مورد لطف و عنایت قرار داده و برترین و تمامترین نعمتها را به وی عطا کند. امام سجاد علیهالسلام دعا را با ذکر صلوات به پایان میبرد، تا استجابت دعاهای میانی را افزون گرداند.
منبع: جماران
کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 صحیفه سجاديه شرح صحیفه سجادیه دعای 43 صحیفه سجادیه سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 علیه السلام ن ا ف یه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۴۵۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زشت است جمعیتی در یک صنف مقدس(پزشکان) با عادی انگاری، دسته جمعی مجلس گناه برپا کنند | باید با عاملان عادی انگاری مجالس گناه قاطعانه برخورد شود
به گزارش همشهری آنلان به نقل از تسنیم، حجتالاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی در خطبههای این هفته نماز جمعه با تاکید بر اینکه شرب خمر از گناهان بزرگ بوده و باید از آن دوری کرد، اظهار داشت: این زشت است جمعیتی در یک صنف مقدس با عادی انگاری، دسته جمعی مجلس گناه برپا کنید، و در این خصوص باید برخورد شود.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با برشمردن عواقب دینی و شرعی شرب و خمر افزود: در جامعه اسلامی شراب خواری حرام بوده و فرمان خداوند بر این است که در خصوص این مجالس باید تذکر و جلوگیری شود.
حسینی با بیان اینکه کسانی که با خداوند مخالفت میکنند کیفری سخت در انتظار آنها بوده و رعایت تقوی و دوری از گناه ضرورت دارد، ابراز کرد: وجود امام ضرورتی برای جامعه بوده و اگر امام نباشد نظام تکوین و تشریع از بین خواهد رفت و بدون شک بر زندگی اثر دارد.
وی خاطرنشان کرد: وجود امام برای نظام آفرینش حجت بوده و در کنار قران وجود امام برای هدایت و رفع مسائل لازم و ضروری است.
حسینی با اشاره به اینکه امام جعفر صادق (ع)انقلاب بزرگی در مذهب ایجاد و اساتید زیادی برای ترویج دین تربیت کردند، با برشمردن خصوصیات امام ابراز داشت: خداست که تاج امامت را بر سر شخص میگذارد چرا که امام از خطاها مبرا و مافوق تصورات انسانها است.
وی خصلت دیگر امامان را علم لدنی عنوان کرد و گفت: علم امام متصل به علم الهی است و همه عالم زیر نظر اوست و باید به حجت خداوند ایمان داشته باشیم.
حسینی با تبریک روز ماما و روز جهانی هلال احمر بیان کرد: امدادگران در لحظات سخت در کنار مردم هستند و از زحمات آنها تقدیر و تشکر میکنم.
کد خبر 849051 برچسبها ائمه جمعه - امام جمعه خبر ویژه پزشکی